Chwast czy samo zdrowie - POKRZYWA

     
     Jak byłam mała i uczyłam się jeździć na rowerze , wpadłam w gąszcz pokrzyw . Całe ciało pokryło się mnóstwem bąbli, a sama pokrzywa przez wiele lat nie kojarzyła mi się dobrze. Do czasu kiedy jeden z lekarzy , podpowiedział mi widząc moją morfologię , że powinnam jeść i pić pokrzywę . Zdziwiona wyszłam z gabinetu , pojechałam na ogród nazbierałam pokrzyw bo akurat był na nie sezon i zjadłam. 

     Pamiętałam jak babcia zawsze karmiła małe kurczaczki pokrzywami, więc stwierdziłam, że babcia musiała wiedzieć o dobroczynnym wpływie pokrzyw. Później dołączyłam picie herbaty i jakie było moje zdziwienie kilka miesięcy później gdy wykonałam kolejną morfologię. Nie twierdzę , że ten sposób działa na każdego, ale mój organizm pokochał pokrzywę i tak już przyjaźnimy się kilka lat.
     Przez wielu postrzegana jako uciążliwy chwast, występujący na całym świecie, pokrzywa znana jest ze swoich właściwości leczniczych już od czasów starożytnych.
     Do celów leczniczych wykorzystuje się liście i korzenie pokrzywy, rzadziej całe ziele. Młode liski zbiera się od maja do września przed kwitnieniem, i takie są najlepsze do sałatek, kanapek, zup. Lekko zwiędnięte łodygi pokrzyw oddziela się od liści i suszy w cieniu , nie dopuszczając do ich zbrunatnienia. Pokrzywy zbiera się tylko w pogodne bezdeszczowe dni z miejsc, które nie są zanieczyszczone.





Co zawiera pokrzywa:
  • makro- i mikroelementy: magnez, fosfor, wapń, siarkę, żelazo, potas, jod, krzem i sód;
  • witaminy: A, K, B2, C;
  • związki aminowe, garbnikowe, kwas pantotenowy, kwasy organiczne (m.in. mrówkowy, glikolowy, glicerolowy), olejki eteryczne, sole mineralne, chlorofil, serotoninę, histaminę, acetylocholinę, karotenoidy, fitosterole, flawonoidy.

Na co działa:
  • Na niedokrwistość

Przeciwanemiczne właściwości pokrzywa zawdzięcza bogactwu żelaza i wysokiej zawartości witaminy C, dzięki której minerał ten jest dobrze przyswajany przez organizm. W profilaktyce i leczeniu anemii zaleca się picie świeżego soku z pokrzywy(od 1-2 łyżeczek) lub kubka herbaty co najmniej 2 razy dziennie.
  • Na układ moczowy

Pokrzywa działa moczopędnie. Działanie to jest stosunkowo słabe, ale za to połączone z wydalaniem z organizmu dużych ilości jonów chlorkowych i mocznika. Sprawia to, że pokrzywa jest bardzo wartościowym surowcem w leczeniu takich dolegliwości, jak kamica nerkowa i dna moczanowa.
  • Na układ pokarmowy

Pokrzywa ma pozytywne działanie w obrębie przewodu pokarmowego, gdyż pobudza wydzielania soku żołądkowego i ułatwia trawienie. Korzystnie wpływa również na funkcjonowanie trzustki i wątroby.
  • Na włosy i paznokcie

Mikroelementy zawarte w pokrzywie mają szczególnie duże znaczenie w poprawie stanu skóry, włosów i paznokci. Pokrzywę stosuje się także w postaci znanych naszym prababciom płukanek do włosów oraz jako składnik kosmetyków do włosów. Użyta zewnętrznie nie tylko dostarcza ważnych składników, ale również, dzięki zawartości substancji drażniących, poprawia ukrwienie skóry i mieszków włosowych. Pozwala to na lepsze odżywienie i szybszą poprawę stanu włosów. Wyciąg z pokrzywy lub zawierające go kosmetyki normalizują pracę gruczołów potowych i łojowych na skórze głowy, zmniejszając tym samym przetłuszczanie się włosów. Zmniejszają również objawy łupieżu.

     Pokrzywa ma też swoje przeciwwskazania, dlatego zawsze lepiej skonsultować z lekarzem jej spożycie.

Sposoby użycia:

  • Napar z suszonej pokrzywy- czyli tzw. herbatka . Można ją zaparzyć zarówno z całych suszonych liści lub zakupić w formie expresowych saszetek.
  • Sok z pokrzywy - można wykonać samodzielnie w domu. Kilka garści młodych listków należy dobrze umyć i przelać wrzątkiem . Pomorze to nam się pozbyć włosków z kwasem mrówkowym. Następnie uzbrojeni w sokowirówkę lub mikser tworzymy zdrowy sok.
  • Shake z pokrzywy - nie każdemu musi pasować smak pokrzywy. I dla nich właśnie jest alternatywa w postaci shake . Do blendera wrzucamy garść pokrzyw, banana, 2 plasterki ananasa, kiwi, jabłko - miksujemy i delektujemy się bombą witaminową. 
  • Listki a`la sałata - można dorzucić zarówno do kanapek lub do sałatki. Oczywiście listki należy wcześniej sparzyć we wrzątku kilka sekund i odsączyć na papierze kuchennym.

  • Zupa z pokrzyw - pierwszy raz jadłam na weselu i z gości weselnych nikt nie odgadł z czego była robiona. 
  • Nawóz z pokrzyw - tak właśnie organiczny nawóz świetny dla roślin. Powoduje zwiększenie chlorofilu , przez co liście stają się soczyście zielone, wpływa również na wzrost i stan roślin. Nawóz z pokrzywy dodatkowo zachęca dżdżownice, które poprawiają porowatość gleby, dodatkowo ją użyźniając.  Nawóz taki służy zarówno do podlewania jak i oprysków (np. na mszyce, przędziorki). Jedyny minus to zapach , który nie należy do przyjemnych. 
  • Płukanka ziołowa z pokrzyw do włosów- ze względu na dużą zawartość krzemu świetnie sprawdza się w tej roli.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...