„LENIWA” DROŻDŻÓWKA z agrestem lub bez… :) (dla kulinarnych leniuszków ;-) )


          Bardzo lubię ciasta drożdżowe, ale zawsze miałam tremę przed ich pieczeniem. Kiedy dostałam przepis na „leniwą” drożdżówkę pomyślałam, że może ten przepis będzie łatwiejszy. W końcu w nazwie pojawiło się słowo „leniwa” :) Faktycznie okazało się, że ciasto jest naprawdę proste, pięknie wyrosło i jest przepyszne. Lekkie i puszyste - rewelacja! 


             Pamiętajcie, że drożdże muszą być świeże, ciasto powinno wyrastać w ciepłym miejscu przykryte ściereczką, a składniki najlepiej niech będą w temperaturze pokojowej. W tym przepisie kluczowe znaczenie ma kolejność dodawania składników do miski.

SKŁADNIKI (na dwie średniej wielkości keksówki):

Ciasto:

  • 10 dkg drożdży świeżych,
  • 1 szkl. cukru,
  • 5 jajek,
  • 3/4 szkl. mleka (w temperaturze pokojowej),
  • 3/4 szkl. oleju,
  • szczypta soli,
  • 4 szkl. mąki,
  • można dać jeszcze rodzynki(u mnie bez rodzynek).
Kruszonka:
  • 1/4 kostki margaryny (lub masła),
  • 4 łyżki mąki,
  • 2 łyżki cukru.
Dodatkowo:
  • kilka garści agrestu i troszkę porzeczek (ułożyć na ciasto pod kruszonką).
          Polecam również inne owoce sezonowe albo mrożone. Jeśli nie macie akurat w domu żadnych owoców, nie przejmujcie się, bo z samą kruszonką ciasto też jest bardzo smaczne. 



 PRZYGOTOWANIE:

          Do dużej miski albo garnka wsypać kolejno składniki. Najpierw rozkruszone drożdże, potem cukier, jajka, mleko, olej, sól i na końcu mąkę. NIE MIESZAĆ. Przykryć ściereczką i zostawić na co najmniej 5 godzin.

         Potem rozmieszać robotem na WOLNYCH OBROTACH (mieszadełka
hakowe - takie do ciasta, a nie te do ubijania). W trakcie mieszania można dosypać rodzynki. Ja mieszałam ciasto około 10 minut, żeby się wszystko dobrze połączyło. Wyrobione ciasto wyłożyć na 2 podłużne blachy keksówki wyłożone papierem do pieczenia.

        Na ciasto można ułożyć wcześniej umyte i osuszone na ręczniku papierowym owoce, chyba że wolicie taką drożdżówkę tylko z kruszonką, to pomińcie owoce (u mnie jedna drożdżówka z agrestem i porzeczkami, a druga bez owoców).

         Zrobić kruszonkę. Suche składniki wsypać do miski, wymieszać łyżką, dodać margarynę (lub masło) i wszystko razem utrzeć w palcach. Gotową kruszonką posypać po wierzchu ciasto (jeśli dajecie owoce to kruszonka ma znaleźć się dopiero na owocach).

         Piec około 30- 40 minut w 180°C (u mnie bez termoobiegu).


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...